måndag 19 maj 2014

Teknikredovisning

Bron som jag och min grupp bygger är en bågbro med fackverk konstruktion. Det finns rätt så många bågbroar och en utav dom är Ironbridge. Ironbridge var nästan som en inspiration till vårt arbete för vi håller på att göra en bro som är ganska så lik. Den är självklart inte lika stor och materialet är inte riktigt samma men utseendet är rätt så likt. När vi började bygga bron så såg vi rätt många svaga punkter om vi bara skulle byggt som kvadrater. Vi kom då på att om vi satte balkarna i trianglar eller i kors så skulle det inte finnas så många svaga punkter.


För att flytta de svaga punkterna så la vi några balkar lite ovanför de svaga punkterna så som jag målat på bilden nedan. Vi tänkte att om vi la balkarna de svaga punkterna så skulle det kanske hålla men det skulle fortfarande vara en risk för att de svaga punkterna skulle då dela ut sig på den balken som vi la till och då skulle allt förstöras. Därför la vi de lite ovanför och det gjorde så att påkänningen delade ut sig jämt. På det sättet hade vi korrugerat vår bro till mycket mer hållbar bro.
Så här gjorde vi för att tyngden skulle dela ut sig. Inga svaga punkter längre.
Ironbridge
Som jag skrev lite tidigare så är Ironbridge vår inspiration. The Ironbridge korsar floden Severn i Shropshire som ligger i England, Storbritannien. I början så ville vi inte att vår bro skulle se exakt ut som denna, men destå längre vi kom med bron destå mer liknade den Ironbridge.

En bro kan deformeras och därför är det viktigt att brobanan inte är mycket längre eller mycket kortare än vad den egentligen ska vara. Bron kan nämligen också vara elastisk, alltså att den kan töjas och expanderas, den kan också bli mycket mindre än den var från början. Om bron expanderar eller blir mindre och den inte är byggd rätt, d.v.s att brospannen på något sätt sitter fast kan bron böjas på mitten och gå sönder och om bron istället blir mindre så går den sönder då med. Man måste verkligen vara noga med att se till så att inte bron är vridstyv för annars blir det likadant som den bron som kom i själv-svängning.

När man bygger en bro så ska man alltid tänka på att brobanan måste vara lite böjd, även om det inte är en bågbro. Skälet till detta är för att inte vinden ska komma helt rakt på brons kanter utan den ska åka på bron.

Det är även ganska smart att man använder bra material och verkligen tänker sig för när man bygger en bro för det är inte bara hållbarheten och hur många kg den kan ta som räknas. Även olika slags nederbörder och hastiga temperaturskillnader kan förstöra en bro och vi vill ju inte att lite snö eller regn ska förstöra en bro och riskera så att miljontals människor mister livet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar