torsdag 22 januari 2015

Europeiska Unionen

Efter andra världskriget var hela Europa sönderbombat. Det bästa att göra då var att länderna börja samarbeta med varandra. 1952 började gamla rivaler som ex. Frankrike och Tyskland samarbeta samt länder som Italien, Belgien, Nederländerna och Luxemburg. Eftersom Tyskland var uppdelad i två delar (Väst- och Östtyskland) så samarbetade dessa länder då med Västtyskland. De bestämde sig för att ha ett samarbete kring kol och stål. Syftet med denna gemenskap var att gemensamt kontrollera produktionen och försäljningen av kol och stål dessutom ville de upphäva konflikten om de fransk-tyska gränsområdena.
Eget Resonemang
Det jag tycker är bäst med att dessa länder samarbetade är att det inte blev fler krig. Detta hindrade då krigen från att hända. Länder som tidigare haft konflikter med varandra började samarbeta, och det tycker jag är underbart. Mer och mer länder blev demokratiska och ville därefter också vara med i denna gemenskapen. Jag själv tror inte att Europa skulle ha sett likadan ut om detta inte hade hänt. Jag tror att de skulle ha funnits många konflikter mellan länder och tror därför att det skulle kunna leda till många krig, vilket inte är bra eftersom krig löser ingenting det gör bara folk ännu argare.

Om jag t.ex. var en tysk medborgare på den tiden så skulle jag nog ha gjort samma sak eftersom mitt land precis förlorat kriget och jag känner att det enda hoppet är att samarbeta med dessa andra länder. Jag skulle hellre velat att mitt land byggs upp igen än att det ska vara helt sönderbombat.
Sverige fick också komma in i denna handeln. Det fick Finland, Grekland, Portugal, Storbritannien, Spanien och Österrike också. Jag tror att detta hjälpte den Europeiska Unionen väldigt mycket eftersom istället för att länderna skulle kriga så samarbetade de och byggde på Europa. Jag tror också att länderna kom mycket närmare varandra. Detta är en stor anledning till att Europa ser ut som de gör nu.
Jag tycker att man kan koppla EU lite med FN. Eftersom de båda ville ha fred. Båda kämpade för att inte länderna skulle kriga mot varandra, så att alla skulle vara sams.


Källor: http://sv.wikipedia.org/wiki/Europeiska_kol-_och_st%C3%A5lgemenskapen
http://sv.wikipedia.org/wiki/Europeiska_unionen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar