torsdag 15 januari 2015

Nyhetsåret 2014

Syrien
Det syriska folket börja protestera mot president Bashar Al-Assad. Protesterna började med att folket ville ha demokrati i landet, slut på den utbredda korruption, respekt för de mänskliga rättigheterna och ett stop på Assadregimens 40-åriga envälde. Folket ville ha omval och protesterade, men presidenten lyssnade inte och bestämde sig sedan för att anfalla folket och civila med våld som kunde leda till dödsfall.

Eget Resonemang
Jag tycker att alla ska tänka på de mänskliga rättigheterna ibland, för de är det enda som får oss att tänka lite. Det ska finnas demokrati i varje land och alla ska vara lika mycket värda. Ett land ska inte vara korrupt. Regler finns för en anledning, inte för att brytas men för att folk ska förstå skillnaden mellan rätt och fel. Personer som Bashar Al-Assad förstår inte sådana saker. Han vill ha diktatur, han vill bestämma och ha makt över det syriska folket, vilket är mycket fel.

När jag ser bilder från det syriska inbördeskriget när folk flyr från sitt eget land så är Kosovo det enda jag tänker. När den handlar om flykten så tycker jag att dessa händelser är rätt lika. Bilden på när en man bär sin mamma på sin rygg och går flera mil för att hon är för gammal och han inte vill lämna henne i landet helt ensam. Sådana bilder brukade jag hitta från kriget mellan Kosovo och Serbien. Barn som inte kunde hitta sina föräldrar, som skadades enormt mycket av bomber och liknade sprängämnen, barn som t.o.m dog p.g.a att de svalt. Jag kollar på sådana bilder och blir verkligen tårögd. Hur kan man vara så hjärtlös tänker jag då. Hur kan Bashar Al-Assad sitta på sitt kontor och bara titta på hur sitt folk och civila människor dör? Jag kan inte förstå att det finns så många egoistiska personer i denna värld. Som alltid tar sig själv före folkets vilja.

Källor: http://sv.wikipedia.org/wiki/Syriska_inb%C3%B6rdeskriget

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar