måndag 10 november 2014

Fjärde Riket v.45

Lektion 13
1. Vatten
2. Spjut
3. Kniv
4. Tändstickor
5. Nödraketer
Den personen som jag väljer att vara på en öde ö är LSD, eftersom jag tycker hon är den smartaste i boken och för att hon är en slags huvudperson. Det första LSD ska ta med sig är vatten eftersom vatten är mycket viktigt för människor. Man behöver vatten för att överleva. Hon ska också ta med sig ett spjut för att kunna döda. En kniv ska hon också ha med sig för att kunna skära djuret och sedan med hjälp av tändstickor (som hon också ska ha med sig) ska hon göra eld och kunna steka köttet där och värma sig. Hon kommer också att ha nödraketer med sig eftersom om det kommer något flygplan eller helikopter så ska de kunna se att det är någon på ön.

Lektion 14
Jag tycker faktiskt inte att boken passar som en högläsningsbok eller som en bok som man vill läsa på egen hand. Denna boken har några svåra ord och är t.ex. inte skriven på det sättet som jag gillar. Den är bra men den handlar inte om de saker som jag skulle vilja att en bok skulle handlat om, och därför tycker jag inte heller att den är intressant, alltså minskar mitt intresse för boken och jag vill då inte längre läsa den. När man t.ex. har läst en sida så känner man i slutet hur segt det går och man vill bara sluta läsa. Det är jobbigt när man kommer till de svåra orden. Så klart det ska finnas några svåra ord men i boken så finns det massa felstavade ord, och det är riktigt dåligt tycker jag. Jag tycker man ska få välja vilken bok man vill läsa för då vet man ungefär vad boken kommer att handla och man ungefär vad för språk i boken. Det är mycket bättre att läsa på egen hand men jag tycker fortfarande man ska få välja en egen bok istället för att läraren ska välja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar