tisdag 4 november 2014

Hitlers väg till makten

År 1889 i staden Braunau i Österrike (f.d Österrike-Ungern) föddes Adolf Hitler. Efter 18 år, alltså 1907 reste Hitler till staden Wien för att söka till en konstskola. Vid den tiden ville Hitler bara bli en konstnär och tjäna in pengar som han sedan kunde använda. Efter att konst livet misslyckades så fick Hitler jobba med att måla vykort och han fick dessutom arbeta med andra tillfälliga jobb för att tjäna ihop lite pengar. 1914 var det året som första världskriget började och det var också det året som Hitler anmälde sig frivilligt till den tyska armén.

Efter att kriget blev förlorat så krävde Frankrike att Tyskland skulle betala för skadestånd. Tyskland blev då efter 1:a världskriget mycket fattigt. Då fick Hitler en idé om att berätta för folk hur han tyckte och kände. Allting började med att Hitler pratade i små lokaler i München där han då fick ta ut sina känslor och tankar. Han började använda judarna och kommunisterna som syndabockar. Ryktet spreds om att det fanns en man som pratade om rättvisa och om att felet låg hos judarna och kommunisterna. Fler och fler människor kom till dessa lokaler och Hitlers namn blev känt på alla gator i München. Folk från andra städer började komma och lyssna på vad Hitler hade att säga, och de gillade det. Hitler började använde metaforen om dolkstötslegenden, alltså att medan tyskarna krigade för sitt land så gick kommunisterna och judarna bakom ryggen och gjorde fred med Frankrike i Versailles, i det som kallas för ''Versaillesfreden''. Allt detta var ett påhitt, alltså att judarna gick bakom ryggen och att de inte krigade, eftersom judarna var med lika mycket och hjälpte till i kriget som tyskarna var, men det visste inte det tyska folket och de flesta brydde sig inte om att ens ta reda på. Tyskarna ville bara ha någon de kunde lägga skulden på och leva ett land med bra ekonomi, så de brydde sig helt enkelt inte.


Han bestämde sedan för att göra sitt egna parti som sedan döptes till nazistpartiet. Efter branden i riksdagshuset i Berlin så fick Hitler makten. Jag har lagt ut ett inlägg som efter Riksdagsbranden i Berlin där man kan se mer vad som hände. Hitler skyllde sedan allt kommunisterna och folket höll med honom. Efter att han fick makten så började han skicka judarna, kommunisterna och journalister som inte tyckte likadant som han till olika arbetsläger. När han kände att han fick mer och mer makt så började han bygga de första koncentrationsläger.


Eget Resonemang

Jag tycker att den här händelsen är en av de mest hemska händelserna som någonsin har hänt i historien. Jag själv har aldrig upplevt så mycket hat i mitt liv och man är på ett sätt tacksam över att man inte levde under den hemska tiden. När man läser om dessa händelser som hände för så länge sedan så tänker man för sig själv hur detta kunde hända och hur kunde en sådan fruktansvärd person med så förskräckliga idéer få ett helt land att känna lika mycket hat som den personen?

Om någon frågar mig vem Hitler var så skulle jag enkelt ha svarat att han var en fruktansvärd människa, hans hat kan jämföras med den nedvärderande uppfattningen och hatet som amerikanerna hade för afrikanerna under slavtiden. Jag känner att ingen normal människa kan ha dessa tankar och göra sådana hemska saker mot folk som kanske inte såg likadana ut som han eller hade annan religion eller hade sitt ursprung från ett annat land, som t.ex. det Hitler gjorde mot judarna på vidriga koncentrationslägren. Man kan tycka att han var psykiskt sjuk och att han var en idiot för de hemska handlingarna han utförde, men man kan också se det från en annan synvinkel och tycka att trots allt det hemska han har gjort, var han ändå smart på ett sätt eftersom han fick igenom sina planer. Han fick äntligen en chans att visa för det tyska folket att hans ideologier var värda något, att det kunde hjälpa folket. Just den tiden var det tyska folket som mest sårbara. De hade precis förlorat 1:a världskriget och skulle nu betala skadestånd till Frankrike. När deras ekonomi var som värst kom det någon som fick de att tro att allt kommer att bli bättre. De behövde alltså hopp, och det fick de av Hitler.

Nu tycker man att det tyska folket var dumma som trodde på Hitler och att de lät honom ta makten, men jag tror faktiskt inte att det svenska folket skulle gjort något smartare och bättre val. Om vi skulle ha varit i en sådan situation och veta att det finns en utväg från allt elände så skulle vi ha tagit den, inget snack om saken. Rasismen och nazismen finns alltid kvar, även om folk vägrar tro på det och vägrar att öppna ögonen för att se att det just nu händer utanför våra dörrar i vårt samhälle. Saken är så att jag tror att om Sverige skulle ha haft dålig ekonomi och vara i en sådan situation som Tyskland var då, så skulle vi gett makten till någon som Hitler. Jag ser nu hur samhället förändras av t.ex. lilla sverigedemokraterna, som inte var någonting från början. Allt de behöver är rasistiska/nazistiska personer som använder sig av samma typ av propaganda som Hitler använde, syndabockar och allting är då på plats. De kan ta makten hur enkelt som helst, för sakta men säkert har de nu klättrat och blivit det tredje största partiet i Sverige!

Det tycker jag är helt sinnessjukt. Att folk i det landet man bor i kan ha så mycket hat mot en och ens religion och ursprung, att de så gärna vill få ut dig från ''deras'' land. Jag skulle ha varit lika dålig person som de om jag skulle ha sagt att vi måste eliminera och ta bort rasisterna och nazisterna, för att de inte tycker likadant som mig och vill ta bort mig från ''deras'' land. Det dåliga vi gjorde innan valet var att vi skrev om de och hur dåliga de var, men vi märker inte hur vi bara gav de mer uppmärksamhet. Sverigedemokraternas syndabockar är vi invandrare och speciellt invandrare som är muslimer. Det mest konstiga är att det finns folk i städer och byar runtom i Sverige där man knappt har träffat på eller arbetat med en invandrare och ändå röstar man på Sverigedemokraterna, när de inte ens vet hur en vanlig invandrare är som person. De läser tidningar och ser på Tv-program hur invandrare förstör landet och gör massa brott, men när det händer att det är en svensk som gör något fel, då kan man enkelt välja att kolla bort. De tror att det bara är invandrare som är ''the bad guys'', men så är det ju inte. Det är individer som gör brott, och jag tycker att man absolut inte kan dra en hel folkgrupp över en kam. Alla vill så klart inte berätta att det är deras fel att dåliga saker och ting händer, men man vill alltid ha någon att lägga skulden på, som Hitler gjorde mot judarna och Sverigedemokraterna nu gör mot invandrarna. Om Sverigedemokraterna kan bli det tredje största partiet i Sverige så tror jag att om Hitler skulle ha kommit till Sverige nu så skulle han kunnat ta makten.

Jag kan inte skriva så mycket om vad jag skulle ha gjort om jag var en av det tyska folket i den tiden. Jag skulle kanske ha sagt att jag inte skulle gjort samma sak och att jag skulle ha kämpat för judarnas rätt, men det är lätt att prata när man inte har varit med om någon sådan händelse. Om jag inte hade något hopp och fick veta att mitt hemland skulle bli mycket bättre om dessa personer inte fanns mer där så skulle jag nog ha blivit hjärntvättad som alla andra blev och höljt med honom. Jag skulle ha gjort allt i min makt för att mitt land skulle bli bättre. Jag tror i.a.f att jag skulle ha gjort det om jag levde i den tiden och någon kom till mitt hemland och gav mig samma möjligheter som Hitler gav till tyskarna.

Jag tror inte judarna var med om att något stort skulle hända efter Hitlers tal. Jag tror inte att de var beredda på att det tyska folket skulle vända sig emot de och försöka eliminera de. Om jag istället skulle varit en jude och bott i Tyskland vid den tiden så skulle jag ha försökt fly. Jag skulle nog inte stannat kvar efter att jag visste att fler och fler gillade det Hitler hade att säga.

Vi har lärt oss en läxa av vad människor med så mycket hat kan åstadkomma. Å ena sidan är det fruktansvärt, men å andra sidan så har vi lärt oss en läxa av vad människor med hat för en viss typ av människor kan göra, även om jag tycker att det inte ska krävas att miljontals människor mördas för att bevisa en sådan sak. Det är så klart hemskt att allt det hände och att så många personer miste sitt liv, sin familj och sina vänner men då märkte man att världen inte är perfekt. Alla har bevisligen inte likadant hjärta som en själv. Jag brukar tänka mycket om händelsen med Titanic. Alla trodde att skeppet var ostoppbart, att allt skulle gå bra och att turen var på deras sida, men sedan så sjunk båten och folk förstod att det kunde hända dåliga saker. Samma sak tycker jag det är med Hitler händelsen. Folk trodde att allt var perfekt i Tyskland men sedan visade sig det att Tyskland hade flera koncentrationsläger där de dödade och massakrerade judar. Efter dessa två händelser märkte man att världen inte var perfekt, den var faktiskt hemsk. Man kunde inte tro att sådana saker kunde ske av en människa. Jag tycker att man någon gång i livet ska få en liten 'reality check' så att man vet vad som verkligen står på.

Alla borde någon gång tänka på de Mänskliga Rättigheterna. Alla är lika mycket värda och det tycker jag man alltid ska komma ihåg. I vilken situation som helst. Även om du har en annan religion, kultur eller hudfärg så är du lika mycket värd som jag är. Folk lägger för mycket energi på andras brister och dåliga sidor men glömmer att tänka på att vi alla inte är perfekta och denna personen kanske har mer bra sidor än dåliga eller helt enkelt en dålig dag. Man ska inte bry sig om personen bredvid gillar samma kön, eftersom man måste komma ihåg att alla har rätt att bli älskade någon gång i livet, så som du har dina rättigheter så har en person som är homosexuell eller som har en annan hudfärg också det. Alla är lika mycket värda och det tycker jag ännu en gång att vi alltid ska komma ihåg.

Källor: http://www.adjunkten.com/Hitler%20en%20lektion.pdf
http://www.ne.se/enkel/adolf-hitler
http://sv.wikipedia.org/wiki/Adolf_Hitler
http://www.aftonbladet.se/nyheter/valaret2014/riksdag/Valresultat/#/area=national&graph=details_SD

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar