tisdag 11 november 2014

Salvador Dalí

Salvador Dalí
Salvador Domingo Felipe Jacinto Dalí i Domènech, mest känd för Salvador Dalí. Dalí föddes den 11 maj 1904 i Figueres i Empordà Katalonien. Dalí hade en äldre bror som avled 3 år tidigare av magsjuka, som också hette Salvador. Alltså fick sedan Dalí sitt namn från sin bror. När han var 5 år så tog hans mamma och pappa honom till sin brors grav och sa till han att han var sin brors reinkarnation, vilket han sedan trodde på. Hans syster som då heter Ana María (3 år yngre) publicerade en bok 1949 om sin bror. Boken fick heta Dalí As Seen By His Sister.
Dalís pappa hette Salvador Dalí i Cusí och var en advokat och notarie, det vill säga en juridiskt utbildad tjänsteman och tillhörde därför medelklassen. Hans mamma Felipa Domenech Ferrés var den som uppmuntrade honom till att utveckla sin talang.
Dalís mamma gick bort när Dalí bara var sexton år gammal och det var en av den svåraste tiden i Dalís liv. Det blev inte bättre då pappan gifte sig med Dalís moster. Dalí kunde aldrig förlåta sin pappa för det.
Han var en spansk(katalansk) surrealistisk målare, alltså att han målade lite drömlikt. Hans målningar innehåller alltid en slags fantasi. Dalí började på en konstskola och det tog inte lång tid innan han hade sin första utställning i deras hus där han gjorde träkolsmålningar. Han blev kändare och kändare och fick tillslut ha sin första offentliga utställning på den kommunala teatern i Figueres. År 1922 började Dalí på en skola i Madrid som hette Acedemia de San Fernando. Dalí fick mycket uppmärksamhet för sin klädstil men mesta uppmärksamheten fick han av sina tavlor. 1924 kom Dalí ut med sin första bok där han skrev på katalanska. Dalí blev kändare för varje år och 1925 hade han en utställning i Barcelona där han talang bekräftades. Det internationella genombrottet var 1928 då hans målningar visades vid Carnegie International Exhibition i Pittsburgh. För surrealismens utveckling i Paris var Dalí en av huvudmännen där hans tavla 'Minnets Envishet' fortfarande är en av de kändaste surrealistiska tavlorna i världen.


Under andra världskriget flydde Salvador Dalí och hans fru Gala Dalí till USA där de tillbringade åtta viktiga år. Dalí hade många olika kända utställningar och den största var utställningen 1941 i Museum of Modern Art i New York. Dalí och Gala flyttade sedan tillbaka till Spanien och konverterade till katolska tro och gifte sig 1958 i en annan ceremoni. Dalís fru Gala dog 1982. Efter fruns bortgång blev Dalís hälsa sämre. 1984 blev Dalí svårt bränd och där försämrades hans hälsa ännu mer. Två år senare fick han en pacemaker inopererad i hjärtat. Från år 1980 till 1989 drog Dalí sig från omvärlden och avled den 23 januari av hjärtsjukdom och lunginflamation. Dali blev nästan 85 år gammal och begravdes på Teatro Museo Dalí. Han skapade totalt 1500 målningar under sin livstid.



Bildanalys
Det första jag tänker på och ser på den här bilden som Salvador Dalí har målat är en kvinnas ögon. I bilden tittar kvinnan snett uppåt och ögat till vänster ser ut som att ha ögonfransar men när jag tänker på miljön runt om och att Salvador Dalí målade i surrealistisk stil, så kan det lika gärna vara träd. Vid sidan av det högra ögat så ser det ut som ett stort hus eller hotell och över det ser det ut som att vara en massa skog och mindre hus och byggnader. Han har målat ögonen på två slags berg som står på det gråa vattnet. När jag kollar på kvinnans näsa och mun så ser det ut som en kvinnas luva. Jag tror att det är samma kvinna men att hennes ansiktsuttryck har reflekterats på bergen och hennes luva. 

När jag ser kvinnans blick så ser hon bekymrad ut och det känns som om hon tänker på något, kanske på ett val som hon måste göra. Kvinnan kanske är gravid och har kanske funderat på att göra abort, och det är kanske därför barnet som Dalí har målat bredvid kvinnans kropp ser ut som en skugga. Kvinnan vet inte vad hon ska göra, vilket val hon ska ta. Därför kom hon ut till havet för att lyssna på vattnet och vinden och bara tänka för sig själv. 
Det kan vara det eller att hon kanske har förlorat sin son som kanske hade samma längd och 'utseende' som pojken i bilden. Anledningen till att hon har kommit ut till den miljön är kanske för att slappna av. Det kan bli för mycket ibland och då behöver man en plats som man kan kalla för 'safe haven', en plats där du kan låta gå all sorg och alla tårar, där du bara kan släppa ut allt du känner inombords. Jag tror att det är det kvinnan försöker att göra. Denna plats kan också vara den sista platsen hon besökte tillsammans med sin son, eller kanske att hon har minnen från denna plats. När hon sitter där för sig själv så kanske hon känner sig närmare sitt barn. Jag tror också att barnet försöker nå till sin mamma. För att berätta för henne att han mår bra och att han finns alltid där. Jag tror att kvinnan känner det inombords att sonen är där med henne.
 
Hos mig väcker denna bilden många olika känslor. Jag känner mig lite sorgsen när jag tänker på detta, eftersom det är så hemskt när man måste göra ett sådant val och när jag tänker på det andra som jag skrev, om att hon kanske förlorat sin son så känns det fortfarande hemskt och bara så ledsamt. Det är en fruktansvär känsla som man känner när man förlorat någon man verkligen älskar. Jag tycker att alla borde ha en plats de kan känna sig närmare den personen som de förlorat. Jag blir glad när jag ser att kvinnan har hittat denna platsen där hon kan prata med sin son även om hon inte ser honom, eftersom han finns där men hon har inte den förmågan att se honom än eftersom han är död och finns nu på en bättre plats.

Jag kunde inte hitta vad målningen heter, men om jag skulle ha fått välja ett namn så skulle det ha varit ''Den funna själen''. Jag skulle ha nämnt den så eftersom det är den platsen som kvinnan hittade tillsammans med sin son och det är där hon känner sig närmare honom. Alltså att det är där hon hittar hans själ.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar