lördag 13 april 2013

Alex Dogboy v.15

ÄR DET NÅGON SOM HAR RINGT?!?!

Det var med sin egen familj han ville vara. Varje gång de satte sig ner för att äta tänkte han: De måste komma och hämta mig, nu måste de komma...

Varje dag när Alex kom från skolan frågade han med hopp i rösten:
Är det någon som har ringt?
Det var aldrig någon som hade ringt, i alla fall ingen som hade frågat efter honom.

En dag orkade han inte vänta längre. En stor ilska hade flutit upp till ytan, han ville få ut ilskan på något. Han ville slå sönder saker, han ville se eld som brann.
Han snappade till sig en tändsticksask och gick ut på gården. I ett hörn hittade han några tidningssidor som han knölade ihop. Lågorna flammade upp och hettade. Sen tände han en tändsticka till. Först brände han de två fotona av sin mamma. Sen det lilla fotot av pappa. Han grät när han gjorde det. 


Jag valde den här texten av boken eftersom jag tyckte så himla synd om Alex. Både Alex mamma och pappa åkte till USA, men hans pappa åkte själv och hans mamma åkte med alla Alex syskon och lämnade bara Alex kvar. Om jag skulle varit Alex så skulle jag aldrig klarat av att bränna de ända fotona jag skulle haft kvar av min mamma och pappa, men det som Alex gjorde tyckte jag var jätte starkt av honom. Det är jätte synd att han tänkte: De måste komma och hämta mig, nu måste de komma... varje gång de åt mat. Jag hoppas bara att Alex klara sig bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar