lördag 13 april 2013

Sandor/Ida v.12

BOKRECENSION


Den kända författaren som har skrivit boken Sandor/Slash/Ida heter Sara Kadefors. När man läser boktiteln så kanske man förstå att boken handlar om Sandor och Ida. Några andra viktiga personer är Valle, Babak, Therese och Susanna.

Sandor bor i en villa i Göteborg och dansar balett. Bara för att han dansar balett blir han mobbad av Babak och Valle. I början av boken har han inga kompisar, men lite senare i boken börjar han umgås med Valle.

Ida är tjejen som festar varje natt med sina låsas kompisar Therese och Susanna. Jag kallar de för låsas kompisar eftersom det ända de gör är att prata bakom ryggen på Ida och de är inte som riktiga vänner ska vara. Ida bor med sin mamma i en lägenhet i Stockholm.

I boken är de rätt mycket i skolan, balett och fester. Man kan förstå att boken är skriven nutid p.g.a att de använder datorer, men man kan också förstå det på sättet de pratar o.s.v.

Boken handlar om Sandor och Ida som träffas på nättet. När de ser att de har mycket gemensamt börjar de chatta med varandra. Efter ett tag blir de bra vänner och börjar bestämma om när de ska träffa varandra. När Sandors mamma och pappa tog med Sandor till Stockholm bestämmer han sig för att gå till Ida, men efter det besöket är ingeting som det var.

Författaren Sara Kadefors skriver i tredje-person, men det som är bra är att man för veta både vad Ida och Sandor tycker och tänker.

Jag tror att budskapet med boken är att man alla har det svårt på något sätt. Bara för att Ida är populär så har hon det ändå svårt med sin mamma där hemma. Hon dricker och går ut och festar för att stänga ut verkligheten. Sandors mamma och pappa tror att allting är så himla lätt för Sandor, men de vet inte att han blir kallad för bög bara för att han dansar balett.
Jag tyckte inte att boken var så bra, men ändå så hade den några bra sidor. Jag tyckte bara inte om vad boken handlade om, den var inte så intressant och den var lite meningslöst tyckte jag. Annars så tyckte jag att författaren beskrev saker och ting rätt, men för min del fick jag inte den härliga känslan att jag ville läsa mer, att jag ville veta vad som kommer att hända.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar