torsdag 18 april 2013

Utvärdering - Träslöjd

Vad är din idé? Vilken färg och form vill du ha? Vilket uttryck eller känsla vill du förmedla?

BILDEN JAG HITTADE
Min idé är göra en snäcka. Jag fick denna idén när jag letade efter snäckor i google och hittade den perfekta snäckan jag vill göra. Jag har valt att göra en snäcka p.g.a att vårt tema är Väder & Klimat och jag tyckte det passade in med temat. Jag tänkte att färgen ska vara vit och att jag ska olja trät istället för att måla den. Jag vill förmedla känslan av sommaren. Eftersom det är snart sommar och jag tänkte att jag kunde göra något som skulle passa ihop med det.
MIN SKISS


BILDEN JAG SKREV UT FRÅN DATORN
Vilka material tänker du använda? Varför väljer du dessa material?
Jag tänker använda kopparplåt och trä. Jag väljer de här två materialen eftersom alla i våran grupp skulle jobba med det. Jag kommer att använda kopparplåt till att göra snäckan och jag ska såga en liten bit trä för att jag ska kunna sätta fast snäckan där.

Vilka redskap/verktyg/maskiner kommer du att behöva?
Skölp, plåtsax, fil, smärgelduk, guldsmedssax, lödtenn, bildhuggarjärn, borrmaskin, sandpapper och lödningskolv.

Hur ska du gå tillväga? Skriv ner vad du måste göra och i vilken ordning det bör ske.
1. Skriva ut snäckan från datorn. 
2. Rita skissen på träbiten.

3. Urholka djupet av snäckan på en träbit.
4. Rita upp snäckan på en plåt och klippa ut den.
5. fila plåten och hamra detaljer.
6. Löda.

7. Spreja snäckan och olja träbiten.
8. Sätta fast snäckan i träbiten.

21/1-13
Idag har jag ritat av min skiss på trät och börjat urholka. Nästa gång ska jag fortsätta urholka. 

22/1-13
Nu har jag blivit klar med urholkningen och har börjat med att klippa plåten. Till nästa gång ska jag fila plåten.

28/1-13
Idag har jag filat med en fil och sedan med smärgelduk. Nästa gång ska jag börja hamra till alla detaljer. 

4/2-13
Idag hann jag inte hamra klart alla detaljer, så till nästa gång ska jag försöka hamra klart alltihop.

11/2-13
Nu har jag hamrat klart alla detaljer och började löda. Nästa gång ska jag löda klart. 

12/2-13
Idag började jag spreja snäckan med vit färg och lite rosa i botten av snäckan. Nu ska snäckan torka till nästa gång. 


GLASÖGONEN JAG KLIPPTE UT PÅ PAPPER
25/2-13
Nu efter att snäckan torkades, så har jag borrat ett hål i varje sida på träbiten. Nu har jag fixat skruvarna och fäst träden emellan skruvarna för att kunna hänga upp denTill nästa gång ska jag börja olja trät.

4/3-13
Idag har jag oljat träbiten och har börjat med en ny skiss på några glassögon. Till nästa gång ska jag klippa ut glasögonen och rita det på en plåt. (Inte bestämt mig vilken plåt jag ska ha).

11/3-13
Nu har oljan torkat men det blev inte så bra på trät så jag fick olja igen. Idag klippte ut glasögonen och bestämde mig för att rita den på en aluminiumplåt. Till nästa gång ska jag klippa ut plåten.

12/3-13
GLASÖGONEN JAG KLIPPTE UT PÅ ALUMINIUMPLÅT
Oljan har inte torkat än så nu har jag klippt ut plåten och börjat fila, men som otur så hann jag inte fila klart, så till nästa gång ska jag fila klart.

18/3-13
Äntligen så har oljan torkats. Jag satte fast snäckan på träbiten och nu till slut är jag klar. Jag har också filat klart och har börjat borra ett litet hål i varje hörn längst upp. Till nästa gång ska jag smälta rött pulver över aluminiumet.

19/3-13
Idag har jag smält det röda pulvret över aluminiumet och över det röda med lite vit och svart pulver. Nu är jag helt klar med mina glasögon. Till nästa gång har ingen aning om vad jag ska göra.

25/3-13
Idag fick jag hjälpa andra som inte var klara med sina arbeten.

RESULTATEN!!
Jag blev nöjd med snäckan som jag gjorde. Jag blev inte lika nöjd med glasögonen som jag blev med snäckan, men annars tyckte jag det var roligt att jobba med koppar och aluminiumplåt. :D
SNÄCKAN
GLASÖGONEN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar