söndag 2 mars 2014

Om jag hade varit...

Hej jag heter Jasmin och är 20 år. Min mamma kommer från Thailand och är buddist och eftersom det är religionsfrihet här i Sverige så valde jag min pappas religion, alltså Kristendomen. Mamma vill verkligen att jag ska åka till Thailand och lära mig om hennes religion och det vill jag också, så jag ska fråga min bästis Aurora om hon vill komma med mig.

Den enda tiden vi kunde boka var om en vecka och det stod att vi måste mellanlanda i Indien och vara där i 5 dagar. Vi bokade direkt även om vi inte hade något hotell att bo på i Indien så visste vi att vi skulle hitta någon plats att sova på.

Vi tog precis farväl till våra föräldrar och vänner och är nu på flygplanet. När flygplanet började flyga så hittade jag en brocshyr där det stod allt jag behövde veta om Indien. På broschyren stod det om vad som var rätt och fel, alltså etik och moral. Det fanns massa bilder på dess symboler, tro, gudar som Brahma, Vishnu och Krisha Vishnus avatar, på Hinduismens urkund Veda och på arierna. Efter en tid så sov jag och när jag vakna så visste jag inte exakt var vi var. När Aurora berättar att vi hade flugit förbi Afghanistan så var vi i slutkanten av Pakistan. Vi landade på New Delhis flygplats 30 minuter senare. Vi tog våra väskor och begav oss ut ur flygplatsen. På utsidan möttes vi av ett femtiotal taxichaufförer och vi fick kontakt med en taxichaufför och frågade honom om han kunde köra till något bra hotell. När vi väl var framme i hotellet ''The Claridges'' frågade vi taxichauförren om han kunde vara vår personliga chaufför. Vi checkade in på hotellet och gick till vårt rum och vilade. Efter en skön natt och en mycket god frukost var taxichauffören Ashir på plats och vi begav oss mot Gandhimuseet. Vi fick lära oss jätte mycket om själva museet och om Hinduismen. Guiden berättade om olika högtider, riter, traditioner och kulturer och Aurora blev jätte förtjust i Hinduismen. Fast hon var ateist så bestämde hon att fråga guiden var hon kunde konvertera till Hinduismen. Guiden blev jätte glad att Aurora hade fått en så bra bild av Hinduismen men förklarade därefter att man tyvärr inte kan konvertera till Hinduismen.

Efter en stund berättade guiden om kastsystemet. Han berättade att det var brahminerna som var den högsta kasten och att om man har en bra karma i första livet så kan man komma upp en kast. Han berättade att det också fanns sådana som inte hade någon kast, de kallades för de kastlösa. Vi fick lära oss att hinduerna inte ville återfödas de ville nå mokhsa och slippa lidandet. Efter lång dag åkte vi tillbaka till hotellet och åt indisk kvällsmat.

Den andra, tredje och fjärde dagen ägnade vi oss åt vandring i städerna Haryana, Punjab och Uttarakhand, där vi också kollade på olika tempel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar