tisdag 4 mars 2014

Min arbetsprocess

Allah på arabiska
2. 11. 12. Det första jag tänkte på var att välja ett känt märke och göra en intarsia av det. Men eftersom temat var tro-vetenskap, så tänkte jag på min religion, vilket är Islam, och att jag kunde göra en islamisk symbol istället. Jag ville först göra skriften Allah (Gud) på arabiska. Men eftersom det var för svårt att göra, så tänkte jag på att göra den islamiska symbolen där det är en halvmåne med en stjärna på sidan.

Jag tänkte använda två fanér till denna intarsian. Jag tänkte ha ett mörkt, som ska vara halvmånen och stjärnan, och ett ljust som ska vara bakgrunden.

Eftersom jag behövde en hylla till mitt rum så ville jag också göra det. Hyllan skulle ha fyra sidor(31x25,5cm). Jag kommer ha en träbit som ska vara lite längre ner än mitten. För att se hur det ska se ut så kan man gå ner till uppgift 9-10. Efter att jag har sågat och fixat till bilden i intarsia, så kommer jag sedan använda den som en baksida till hyllan. Jag har tänkt mig sedan att hänga hyllan på mitt rum och lägga t.ex. böcker i den.

Jag började såga träbitarna med hjälp av en fogsvans. Efter att jag hade valt fanér och sågat klart träbitarna, så la jag in de två olika fanéerna mellan masonitplattor. Efter det tejpade jag hårt masonitplattorna tillsammans med fanéerna mellan de, så att fanérna inte skulle glida isär eller spricka. Jag limmade sedan bilden med limstift på masonitplattorna.

Jag slipade träbitarna så att de skulle sitta perfekt tillsammans. Medan jag väntade på hegnen-sågen så började jag limma fast träbitarna med varandra med hjälp av trälim. Jag gjorde sedan två hål med en syl på varje sida för att kunna sedan spika in träpluggar så att det ska hålla bättre. Det sista jag då skulle göra efter att jag blev klar med allt, var att sätta dit den träbiten som skulle vara lite längre ner än mitten.

Efter att hegnen-sågen blev ledig så provsågade jag först och sedan efter att jag hade vant mig lite så sågade jag på riktigt. Jag tyckte det var lätt att såga i början, men senare vid svängarna på halvmånen så blev det lite svårare. Jag blev sedan klar med att såga och började tejpa ihop de mörka fanéeret med det ljusa. Nu blev det två olika fanéer, en där halvmånen och stjärnan blev mörka och en annan där jag gjorde tvärtom(att månen och stjärnan blev ljusa istället). Jag limmade de olika fenérna på en avlång bräda som jag sedan la mellan två tjocka brädor.
13. Jag belastade hyllan med några saker och det verkar som om den kommer att hålla mycket bra.




                                                        4. 5.
Bilden som jag ska göra intarsia av

6. 7. 8.
Här försökte jag rita tre olika designer på hur en hylla kan se ut med en intarsia som baksida.

9. 10.
Jag funderade rätt mycket på måtten, men efter en stund så tyckte jag att måtten skulle vara 31 cm på höjden och 25,5 cm på bredden. Träet som jag skulle använda var 1,5 cm tjockt. Detta träet skulle jag använda p.g.a att vår lärare sa det.

14.
Jag tycker att arbetet har gått mycket bra för att hyllan blev exakt så som jag tänkte. Måtten blev helt exakta. Vår lärare kunde ha valt ett bättre material men detta materialet tyckte jag var bra, tillräckligt starkt och hållbar och dessutom hade den en lägre materialkostnad.
15.File:Grand 2009c.jpg
Jag begriper att intarsia har kopplingar till italienskt hantverk genom blandningen av olika träslag som är inlagda dör att forma ornamentala mönster. Jag tycker att materialet känns lite gammaldagsigt på ett sätt, och symbolen som jag valde är från religionen Islam.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar