måndag 20 oktober 2014

Fjärde Riket v.43

9:e lektionen
Personpoträtt


10:e lektionen
Text och tanke
''Hedvig vet att du skulle kunna ta Noa ifrån henne. Det är därför hon är så arg.''
Det svaga ljuset i Pennys ögon växer, blir till ett skimmer. Blendas ord har träffar rätt. Hittat något som Penny vill ska vara sant.

Som jag skrev på den 6:e lektionen om Hitler så märker man hur Blenda försöker använda sig av samma metoder för att LSD och Penny ska lyssna på henne. Blenda hittar deras svaga punkter och kommer därför med en bra propaganda så att de lyssnar på henne mer. Detta kan vara en bra början för Blenda att bli populär. Hon säger saker som de vill höra och därför vill de lyssna på henne.

11:e lektionen
Vem i boken vill du ska vara din vän?
Om jag skulle fått välja vem av personerna i boken som jag helst skulle vilja ha som vän så skulle det vara LSD. Anledningen till att jag skulle valt LSD är för att hon inte har så många vänner. Hon skulle ha litat på mig och skulle ha hjälpt mig med allt jag behöver, och eftersom hon inte haft tidigare vänner så skulle jag ha tagit hand om henne och inte låta de andra göra henne illa. Jag skulle ha kunnat lita på henne och jag tror aldrig att hon skulle ha ta mitt förtroende och bara slängt det iväg, utan jag tror att vi skulle kunna vara vänner en lång tid p.g.a. detta.


12:e lektionen
Kan det som händer i boken hända på riktigt?
Jag tror inte att det som händer i boken skulle kunna hända på riktigt. I alla fall inte i vår skola. Det tror jag inte, eftersom i vår skola så är det inte någon som bestämmer extra mycket eller har anhängare bakom sig, det vill säga att det inte finns någon i skolan som är jätte populär. Det finns inte heller folk som är så mobbade som i boken. Alltså finns det inte så många samhällsklasser i vår skola. Jag vet inte hur det är i andra skolor men det kanske kan hända om skolan är uppbyggt på samma sätt som skolan i boken är. Men jag tror inte att detta kan hända i verkligheten, i alla fall inte i vår skola.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar