tisdag 3 mars 2015

Pojken i randig pyjamas

Uppgift 1: Beskriv huvudpersonen med fem ord.
Bruno är en kort, envis, snäll och en mycket nyfiken pojke.

Uppgift 2: Säg fem föremål som symboliserar bokens handling. Förklara hur föremålen hör ihop med handlingen.
Allt Svisch- Så heter huset Bruno och sin familj har flyttat till.

Takfönster- I det nya huset fanns det ett takfönster som såg ut som ett som de hade i det förra huset som låg i Berlin. Från detta fönster kunde Bruno och Gretel se koncentrationslägret som låg en liten bit bort från huset.

Dockor- Gretel hade många dockor, hon lämnade inte en enda i Berlin.

Stängslet- Det fanns ett stängsel mellan Bruno och Shmuel så de kunde inte leka tillsammans.

Randiga Pyjamas- Judarna/Shmuel som var på andra sidan stängslet hade på sig kläder som såg ut som randiga pyjamas.

Uppgift 3: Varför ska man läsa den här boken? Ge två argument.
Boken får dig att se de hemska händelserna som inträffade i Tyskland från ett annat perspektiv, alltså från ett barns perspektiv. Det tycker jag är mycket viktig eftersom alla tänker på de vuxna, soldaterna och Hitler och hur de såg alltihop, men man brukar inte tänka så mycket om hur barnen såg det. I boken ser man från två barns perspektiv, alltså från Bruno som var son till en tysksoldat och bodde i ett stort hus tillsammans med sin familj, och från Shmuel som var en liten judisk pojke som var på andra sidan stängslet med randiga pyjamas på sig och kunde inte hitta sin pappa.

Uppgift 4: Beskriv en viktig plats i boken.
En viktig plats i boken är stängslet mellan Bruno och Shmuel. Jag tycker att det är en viktig plats eftersom det är där en kort men viktig vänskap börjar.

Uppgift 5: Skulle det som händer i boken kunna hända på riktigt? Motivera ditt svar.
Ja, det tror jag. Om man tänker på det så har du hänt på riktigt. Kanske inte allt i boken men det flesta har hänt på riktigt.

Uppgift 6: Huvudpersonen ska ta med sig fem föremål till en öde ö. Vad packar hon eller han med ner och varför?
1. Mat
2. Tändare
3. Leksaker
4. Mobil med inspelningar och bilder av hans familj och vänner.
5. En tank med vatten
Anledningen till att jag valde dessa föremål är för att jag kan tänka mig att de kommer att hjälpa Bruno mycket. Eftersom han är helt ensam i denna öde ö så tyckte jag att han kan använda sig av penna och papper. Eftersom han är en nioårig liten pojke och inte kommer kunna döda något försvarslöst djur så ska han få ha med sig mat för att överleva.
Jag valde att han skulle ha en tändare eftersom han kan då göra upp en eld och värma sig på det sättet. Anledningen till att jag valde tändare istället för tändstickor är för att tändstickor kan ta slut, det kan vätskan i en tändare också men tar lite längre tid för det.
Eftersom Bruno bara är ett barn så tycker jag att han ska få ha med sig leksaker som han kan leka med när han inte har något att göra.
En mobil kan vara nödvändig när han kanske känner sig för ensam och behöver påminna sig själv att han fortfarande ska kämpa för att han ska komma hem till sina nära och kära.
För att inte dö av törst så behöver han vatten

Uppgift 7: Vem i boken skulle du vilja ha som vän? Varför?
Det tycker jag var en rätt svår fråga eftersom det finns rätt många personer i boken som jag skulle vilja ha som vän. Om jag skulle välja mellan Bruno, Shmuel och Gretel, så tror jag att jag hade valt Gretel. Anledningen till att jag hade valt henne före de två små pojkarna är för hon är mognare än de, för att hon vet att saker och ting är mer allvarligt än vad man tror. Om jag skulle varit lika gammal

Uppgift 8: Vad tycker du om bokens titel? Vad får man reda på? Blir man lockad? Hur ser den ut? Passar den till omslagsillustrationen?
Jag tycker att bokens titel ''Pojken i Randig Pyjamas'' passar mycket bra. När man läst boken så förstår man varför boken heter just så. Första gången jag läste titeln så tänkte jag att det kanske inte var en så seriös bok. Men jag blev mycket lockad och ville sedan få reda på vad den handlade om och varför de gav boken det namnet. Titeln är skriven med stora bokstäver och börjar även från ''randig pyjamas'' med att skriva varannan bokstav med blå färg och med en lite ljusare färg. Själv tycker jag också att den passar med omslagsillustrationen. Färgerna passar mycket bra med varandra.

Uppgift 9: Passar boken som högläsningsbok? Eller är det en bok man vill läsa på egen hand? Motivera ditt svar.
Jag tycker personligen att boken skulle vara både en bra högläsningsbok och en bok som man kan läsa på egen hand. Boken är väldigt intressant och spännande och jag tror att folk hellre skulle ha denna bok som högläsningsbok än en för tråkig bok som kanske bara läraren gillar att läsa på egen hand.

Uppgift 10: Hade berättelsen blivit annorlunda om handlingen utspelat sig i en annan tid?
Jag tror att boken hade blivit mycket annorlunda om handlingen utspelade sig i en annan tid. Boken utspelas i Tyskland då Hitler bestämde och judarna hade som värst. Det skulle inte ha gjort boken lika intressant som den är nu om handlingen utspelade sig i en annan tid.

Diskussionsfrågor:
1. Vad tror du skulle varit annorlunda om Bruno och Shmuel inte hade träffats?
2. Vad tror du skulle ha hänt med Bruno om hans föräldrar stoppade honom innan han gick un i koncentrationslägret?
3. Vad tror ni hände med Brunos familj efter hans död?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar