söndag 10 november 2013

Vincent Van Gogh

Jag Vincent Van Gogh var en nederländsk konstnär som föddes den 30 mars 1853 i Groot-Zundert. Olyckligtvis när jag flyttade till Frankrike 1890 så började jag måla landskapsbilder och porträtt som ingen köpte, p.g.a att ingen förstods sig på min konst. Jag var olycklig och blev sinnessjuk, så jag bestämde mig sedan för att skjuta jag mig själv med ett gevär och dog två dagar senare i min bror Theos armar. Jag sålde inte en enda tavla under mitt liv. Men jag blev sedan efter min död en av världens mest berömda konstnär genom tiderna.

Efter att jag hade gått på olika internatskolor fick jag börja jobba hos en farbror som hade en konsthandel i Hauge. Där jobbade jag i tio år. Jag började brevväxla med min fyra år yngre bror Theo, vi fortsatte att brevväxla under hela mitt liv.

Jag jobbade under en kortare tid som lärare och ville sedan bli predikant i Metodistkyrkan. Men jag hade svårt med studierna och slutade, jag var för rädd för att misslyckas. Jag försökte ändå predika, men jag hade svårt att få kontakt med andra människor. 

Jag började teckna för att få utlopp för mina inre spänningar. Jag gick några olika konstskolor men avslutade inte mina studier. Jag var outbildad.

Jag flyttade till Paris där min bror Theo hade ett konstgalleri. Jag fick kontakt med andra konstnärer bland annat impressionisterna (intrycksmåleri). Jag började måla med klara starka färger och använde mig av komplementfärger (rött-grönt, blått-gult).

Jag flyttade från Paris till södra Frankrike, där utvecklade jag den stil som jag senare blev så berömd för. Med breda fria penseldrag som virvlar skapade jag bilder i klara lysande färger.
Min sinnestillstånd var inte stabilt, jag pendlade mellan upprördhet och djup depression. Under ett gräl med min vän Paul Gauguin som också var konstnär, skar jag av mig en bit av mitt öra.

I maj 1889 sökte jag själv till ett mentalsjukhus, jag förstod att jag var sjuk. Här fick jag ett arbetsrum och rädslan för sinnessjukdom gjorde att jag målade i ett rasande tempo.

Under de två sista månaderna i mitt liv målade jag 70 tavlor, målningarna från denna tid är mer expressiva, sönderslitna och förtvivlade.

1 kommentar:

  1. År det ett av Vincent Van Goghs brev Du citerar?
    Ange i så fall brevets datum och citationstecken. Tack!

    SvaraRadera