söndag 23 februari 2014

Idrottskläder inför Åkulla

DEL 1
Jag ska först ta på mig underställ eftersom även om man svettas så fastnar det inte på kläderna och samtidigt som det håller inne värmen. Materialet på underställen är bambu, även kallad viskos och det materialet är bra just för att den tar upp mer fukt än t.ex. bomull. Över underställen ska jag ha på mig ett par mjukisbyxor och en fleecetröja. Båda är gjorda utav 100% polyester. Om jag skulle välja t.ex. nylon så skulle inte det bli lika bra eftersom nylon drar till sig kyla och det är därför jag väljer polyester.
Över fleecetröjan så ska jag bara ha min vanliga jacka eftersom jag inte har en specialtillverkad jacka för friluftsliv.

Jag ska ha på mig två par sockar eftersom det är bättre att ta på sig lager på lager än att bara ha på sig ett par tjocka sockar. Jag ska ha på mig några Intersporthandskar som är gjorda utav polyester och till en liten del elasten. Mössan som jag ska ha på mig är gjord av akryl. Akryl är ett konstgjort ämne, en plast som tål ljus och väder mycket bra. Om det är väldigt mycket sol men ändå väldigt kallt så är det bra att ha på sig en sådan mössa som jag ska ha, för att den tål mycket värme och ljus så man kan ha på sig mössan utan att solen överhettar en. Det är väldigt viktigt att man har mössan på sig då all känsel i kroppen sitter i hjärnan, så om din hjärna blir skadad kan du förlora förmågan att t.ex. tala, gå eller skriva beroende på vilken del av hjärnan som har skadats. Jag ska ha på mig vattentäta kängor.
I min ryggsäck ska jag ha regnställ för att vara på den säkra sidan, ett par extra handskar och sockar som jag kan byta till om jag blir blöt.
En Härlig Dag I Åkulla!
DEL 2
Jag tyckte att det var bra att jag hade på mig lager på lager eftersom det verkligen höll mig varm. När vi skulle åka skidor så tog jag av mig jackan och hade då bara på mig fleecetröjan. Medan jag åkte skidorna så blev det rätt varmt så jag drog drag kedjan som jag hade från halsen till bröstkorgen. Ifall jag hade blivit väldigt varm och det hade regnat samtidigt och fleecen och jackan hade blivit för tjockt ihop så hade jag kunnat ta av mig fleecen och bara haft underställen med regnkläderna.

Jag blev inte blöt om fötterna men det var ändå bra att jag hade med mig extra sockarna. Under hela dagen så hade jag på mig mössan men vantarna tog jag bort då och då eftersom det blev för varmt. Jag ramlade några gånger på de stora backarna men eftersom jag var bra påklädd så blev jag inte alls blöt, utan det kändes som jag inte hade ramlat alls. Jag hade riktigt otrolig dag och klädvalen passade bra med aktiviteterna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar