tisdag 18 februari 2014

Min arbetsprocess

2. 11. 12. 13. Jag kommer ihåg att jag sökte på en sida som heter Tumblr om modekläder. Jag hittade då den bilden som jag letade efter. Det var inte förrän nu när vi hade syslöjd som jag tänkte på att använda den. Linnet som jag hittade hade tryck på alla månens faser. Eftersom vi har tema rymden så tänkte jag att det skulle passa perfekt med temat plus att jag verkligen verkligen älskar detta linnet. Jag har alltid velat ha detta linnet men har aldrig hittat den i någon klädaffär. Jag hoppas verkligen linnet blir så som jag tänkte.

9. 10.
Det första jag gjorde var att mäta bysten, midjan, höften, stussen o.s.v. Efter att jag hade mätt mig själv så funderade jag mycket på vilket tyg jag skulle använda. Efter en tid så kom min lärare med ett förslag om att jag kunde använda materialet ''Jersey'' som är ett trikå, 100% polyester och som har en kraftig kvalité med tungt fall. Tyget ''Jersey'' tvättas på 40°.

Jag ritade framsidan och baksidan på ett slags papper. Sedan klippte jag pappret och nålade fast det med knappnålar på tyget. Efter det skulle jag rita hur jag skulle klippa på tyget, och sedan klippte jag tyget. Längre än så kom jag inte. Jag kollade lite på materialet och det verkade som om det var mycket bra.
när jag nålade fast knappnålarna och ritade


Såhär skulle jag klippa tyget

Efter att jag klippte det

         
              4.   5.

6.

7.  8.  


14.
Jag tycker att mitt arbete har gått mycket bra, eftersom tyget och ritningarna blev exakt så som jag ville. Jag tycker också att själva arbetet har gått rätt snabbt och har visat sig att se ut bra så långt. Jag är inte klar än men när vi kommer tillbaka från prao och påsklov så kommer jag fortsätta med mitt arbete. Jag tänker att jag ska sy ihop framsidan och baksidan och sedan trygga i månens faser då.

15.
Eftersom materialet är ett maskinstickat tyg, så känns det som om det mer är modernt. Om man tänker på hela toppen så har man ju kommit på att trygga månens faser och så i 2000-talet.

1 kommentar:

  1. Genita, jag upplever alla din egna bilder som skisser. Du kan utveckla detta i formgivningen genom att rita renare och tydligare visa på med färger hur du tänker kring dina förslag på formgivningen. Snyggare bilder i klarspråk. här ligger du nu på en enkelnivå. Du behöver förklara hur du tänker göra ditt arbete personligt, så du inte bara kopierar någon annans idé. Detta kan var något att jobba med i experiment-delen kanske? Din motivering är på en utvecklad nivå.

    SvaraRadera